perjantai 10. syyskuuta 2010

A,B,C..

Neiti nuorimmainen on alkanut ymmärtämään kirjainten päälle. Ainakin siltä vaikuttaa. "Äiti tekee Viville sanoja" sanoo tyttö kun kantaa isoveljen pelikaapista Scrabble peliä. Sitten me "tehdään" sanoja. Etsitään kaikki "R" kirjaimet ja kaikki "I" kirjaimet ja muutaman muunkin jo tutun ja turvallisen..  Ensin tehdään sanoja näistä. Tyttö myös tunnistaa sanat. Jos kysyn, että missä lukee esim. ISI tai KARRI, niin hän löytää sen oikean rivin. Joka kerta otetaan mukaan myös yksi vieraampi kirjain. Olen tuntenut hieman syyllisyyttä siitä, etten ole hänen kanssa yhtä paljon touhunut ja tutkinut  asioita,  kuin mitä aikoinaan isompien kanssa, mutta tuntuu siltä, että isommat lapset  ovat tehneet sen tekemättä jääneen osan puolestani  :) 
***
Pesamuna on hakanud aru saama, et mis asjad need tähed on. Vähemalt nii see mulle paistab. "Emme teeb Vivile sõnu", seletab piiga kui kannab venna toast "Scrabble" mängu. Siis me "teeme" sõnu. Otsime kõik "R" tähed ja "I" tähed ja veel paar tuttavamat tähte. Alguses teeme sõnu nendest. Tirts tunneb ka ära, et kuhu on kirjutatud näiteks "ISSI" ja kuhu "KARRI". Igakord võtama juurde ka mõne võõrama tähe. Olen tundnud vahel väikseid süümekaid, kuna pole pesamunaga tegelenud nii palju kui suuremate lastega, aga paistabki nii, et suuremad lapsed on selle minu tegemata jäänud osa kuidagi salaja ära teinud   :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti